For More Info Click Here..

Iklan Berbayar

Jumaat, 10 Julai 2009

K.E.L.A.H

Sawadikapp...Okies, today n3 aku masih dalam mood alam semula jadi..So, aku nak kongsi pengetahuan yang Amy selalu cerita kat aku pada korang tuk tambah pengetahuan mengenai selok belok memancing yek..Gambar2 ni semua Ikhsan dari Amy..Dia sanggup tolong aku sentkan gambar2 aktiviti dia..dan dia mintak, aku sampaikan semua nya dengan betul..Thanks laling...
Umpan yang selalu Amy gunakan untuk memikat hati KELAH adalah buah kelapa sawit, ubi kayu, buah neram(ha...aku tatau buah ape ni...), buah ara (pun tatau k..) & biji getah..dan makanan lainnya seperti anak udang & ikan..(aku ingat ikan ni vegetarian td...)
Menurut penggemar Ikan kelah atau nama scientific nya TORBROIDES.Nama ikan ini juga jika di panggil dalam Bahasa English adalah MAHSEER.Jika di Semenanjung Malaysia ia di panggil IKAN KELAH.Bahagian Sabah IKAN PELIAN & Sarawak pula IKAN EMPURAU..wah...banyak nau nama ko yer si IKAN KELAH??? Ikan kelah juga di anggap RAJA ikan air tawar oleh kaki Pancing..
Amy kata, melalui pengalaman beliau sebagai pemancing tegar..akakakakakaka...ikan kelah adalah ikan yang jenis berwaspada, ia juga sensetif dengan perubahan dikawasan habitatnya...Harga ikan ini lebih mahal dipasaran kerana KESUKARAN untuk mendapatkan ikan ini..

Ada sebahagian ikan kelah berwarna merah hingga jingga kekuningan, kadang kala pudar atau lebih kehijauan bergantung kepada keadaan & kejernihan air serta diet terutamanya di lokasi aktiviti pemancingan dilakukan.Ikan KELAH juga hidup di sungai berjeram & berair deras..Maknanya, ikan ni mesti ada kat Sungai GABAI..x pun Sungai CONGKAK..akakakaaka...aku agak2 jer..
Korang jangan tatau yg sisik ikan ini boleh dimakan, rangup bok keropok bila digoreng...Aku x penah cuba ok..sok2 kalau aku mengidam ikan ni Amy kena carikan.....Ikan ini juga boleh membesar hingga 25kg, tapi size yg normal yg tinggal kini hanya sekitar 5kg kebawah..
Ikan kelah mengalami kepupusan yg agak kritikal akibat penangkapan yg tidak terkawal dek kaki jaring, menuba, mengebom & mengaran..Tapi aku pernah tertengok kat Terengganu ada setengah pihak mengambil keputusan untuk membiakkan IKAN istimewa ini..


Ni pulak adalah ikan SEBARAU...Sukar membezakan dengan ikan kelah..begitu juga dengan IKAN TENGAS(accrossocheilus hexagonolepsis)..ape kepanjang beno nama kamu ni ikan tengas oooo.....Beza mereka hanya belang jer..terukkan???kita kat dapur masak jer..lantak la..beli ikan ape pun..masak jer la...(ini aku la ni nnt....)akakakakaakaka....

6 ulasan:

UmiMia berkata...

oooooo...gitu citernya...thanks for the info...

sue berkata...

oit...hang pun dah bleh jd kaki pancg.. nie... mcm dah tau...hehehe

daela berkata...

kak rose-
aah...gitu la citernya kak rose..bestkan??

su-

akakaakaka..aku mmg la kaki pancing..ko jer tatau..

{ Miss Syahira } berkata...

wahh..
tu dia entry kelah dah keluar.
thanks sis.
lama tak pergi air terjun.
bestnye..

lily lotus berkata...

mari belajar mengenal ikan...

daela berkata...

Cik Syahira-
hahahaa...tu cover 4rm amy la dik non..kalau akk buat sensorang..herm..byk la komen dia kang..tu salah..ni salah..

kak lily-
yes..mari mengenal ikan..