For More Info Click Here..

Iklan Berbayar

Khamis, 23 Julai 2009

S.E.B.A.R.A.U

Aloo...Ari tu aku dah citer kat korang pasal ikan KELAHkan...?today...aku nak kongsi citer pasal SEBARAU lak..ikan ini Mempunyai nama santifiknya iaitu HAMPALA MACROLEPIDATO..Ikan ini mempunyai belang tunggal dibadan.Cer korang tengok belang ikan SEBARAU ni...cutekan??korang jangan curi2 pandang kat tukang pancing ikan tu dah la yer...hahaha...
Selain nama SEBARAU ni, ia juga dikenali sebagai badong, barob, dungan, juak & pla kasup memngikut tempat & daerah negeri kita..Ikan ini dari sungai & danau serta mempunyai taburan kawasan pembiakan yang luas..Ha...mesti celah2 kampung korang ada kan???cer korang try memancing balik kg kang..ngeh3x...
Bagi casting mcm bf aku, dia biasanya menggunakan gewang tiruan @ lures yang berbentuk ikan, sesudu (spoon) & kekipas(spinner) untuk menjeratnya..

SEBARAU ni ikan jenis pintar menurut Amy..Macam biasa la kan...Amy la tokan aku kalau bab2 ikan ni..kalau ikan jenis yang berwaspada...korang pun kena lebih berwaspada gak..Ikan ni bersifat karnivor @ pemangsa..ia mempuyai tabiat memakan anak ikan..Kebanyakan ikan SEBARAU yang besar adalah ikan betina.Jika korang nak tahu, kuasa sambaran & rentapannya (info tuk kaki pancing) ia boleh meluruskan mata 3 bak gubahan pandai besi & insiden tali sulam meletup..."AAA........NI APE MAKNANYA NI LALING...ORG PUN X FHM.."
Ikan sungai yang unik ni amat digemari oleh industri akuarium yang memperniagakan stok anak ikan liar seperti SEBARAU ini..
**kata orang ikan ni sedap kalau dipanggang...wah....syoknya..

5 ulasan:

Dee berkata...

wui..sodapnyer..bila nk buat bbq party? kehkehkeh...

*ayu* berkata...

hu mak aii..
info ikan..
chaiyok! chaiyok!


hehheeee

cik syahira berkata...

assalamualaikum..

uii.
ikan karnivor ye?
ngerinya..
dia gigit orang jugak la namanya kan?

*lariiii..

lily lotus berkata...

mak aii..rezeki2!

MyNameisMimy berkata...

x pnh dgr ikan sebarau..baru ni ha nengok..besau