For More Info Click Here..

Iklan Berbayar

Khamis, 4 November 2010

::Jom Masak Masak Bersama Chef D::

 
Salam & good morning kawan kawan.
Waoo....pagi pagi ni saya sengaja letak gambar makanan.
Mana tahu, menu yang saya masak ni boleh buat idea untuk masak ditengah hari nanti.
Paling tidak pun untuk menu pilihan masa lunch nantikan?
Ini adalah cubaan pertama.
Semua pun cubaan pertama selepas menjadi wife kepada Amy.
Laksa adalah makanan kegemaran Amy.
Kalau pergi pasar malam, sure nak beli laksa.
Aku dah naik muak ngan bau laksa.
Satu hari Amy suruh aku belajar masak Kuah laksa.
Nasib baik mak aku sudi mengajar secara bergayutan menalefon
Ha...beli 5 ekor ikan sardin
beli 1 ikan sardin dalam tin kecil.
Daun kesum jangan lupa letak.Daun kantan juga.
Kalau nak lagi sedap, bubuh byk2.
Semua direbus..bla..bla..bla..
Aku dengar dengan teliti.Thanks emak...coz sudah mengajar aku kedapur
sejak dari umur 9 tahun.
Aku tidak kekok untuk kedapur sebenarnya..
Cuma beza sebelum & selepas kahwin,
Ini yang membuatkan lebih beerti.
Aku hanya menolong emak didapur dulu dulu.
Tidak lagi sekarang..Bersingsing lengan menyiapkan sendiri..

 
Ini pula Soto carca merba yang aku masak.
Macam biasa, ayam direbus untuk membuat sup soto.
Aku lebih suka menggoreng ayam separuh masak sebelum membuat sup, masak kari ataupun masak kurma.
Pelikkan?
Tapi inilah yang aku lakukan.Aku tidak lalu makan jika tidak digoreng.
Abah aku pun seperti ini.
Jadi, bila abah request untuk makan antara  masakan itu, mak atau aku sendiri
kena buat macam itu.
Begedil pulak aku lebih suka menggoreng kentangnya.
sedikit isi ayam, daun bawang , bawang goreng & serbuk perasa.
Sila tumbuk dengan lesung batu kerana lebih lembut & sedap aku rasa.
Campurkan semua bahan bahan tadi kemudian pecahkan sebiji telur dan salut begedil yang di buat seperti 
kuih cucur badak dalam telur.Goreng dengan api yang sederhana.
Kuah kicap itu sungguh kick.Kalau tak KICK sila tendang dinding rumah korang sendiri.haha
Seulas bawang putih, beberapa biji cili padi kampung
Sesudu gula kemudian tumbuk dalam lesung batu.
Sesudah lumat baru masukkan kicap.
Maaf...aku terlupa snap gambar suhun selepas di goreng.
Aku suka soto.Jadi kena goreng suhun.
Amy suka bihun sup.Aku juga rebus bihun.
Masih kuah yang sama.
Sayur kobis cina tu, sangat sedap kalau makan bersama bihun sup.
Tapi aku bedal jer...

 
Ni adalah breakfast minggu lepas.
Berzaman tondan mahu hapdet disini.
Owh...tiba tiba Amy mahu makan nasi lemak.
Tapi dia nak aku yang masak.
Hahaha...Dulu dulu mak yang sediakan.Bangun pagi nasi lemak kurang pedas sudah ada diatas meja.
Macam tidak percaya, aku boleh lakukan..
Amy selalu cakap , aku kalau masak macam untuk makan 10 oarang.
Ya...memang betul..itu kelemahan aku.
Aku masih tidak pandai mengagak sukatan dalam anggaran berdua.
Masa dulu jer kat rumah mak orang ramai.
Jadi terbawa bawa perangai tu.
Nasib baik Amy tidak suka membazir.
Seharian suntuk dia cuba menghabiskan Nasi lemak itu.
Sebekas pula aku sudah tapau kan untuk emak.
Sambal ikan bilis, ikan bilis goreng, ayam goreng bertepung 
telur rebus.Bila sebut telur rebus ni kan, 
Aku terebus telur ni agak sekejap.
Aku tak dapat mengagak ketepatan telur ini sama ada jadi atau tidak.
Ilustrasi gambar cantik.Tapi sedikit cair isi telur itu.
Tapi...sebabkan lapar..makan saja.
Amy tidak suka memuji.
Jadi, kalau dia sudi bertambah...maknanya...sedap lah kot?

6 ulasan:

Mimy Hamid berkata...

nok rajin ko kedapur....tu dia 10 orang...aku lum tentu nok...sorang makan buleh la..

Uncle Lee berkata...

Hi Daela, you have a beautiful name. Sounds nice when pronouncing it.
I was at FairyLily's place noticed your callsign....and tekan brake buat U turn busybody here.
I can see youhave a black belt in cooking.

You cooking looks really delicious. Love the eggs. Ta'nampak sambal belachan? Ha ha.

I noticed you in the construction industry? Interesting, exciting job.
You have fun and keep a song in your heart, Lee.

daela berkata...

Mimy-
Hahaha...alamak...itu sbb aku suka mkn saja dr masak..klu masak cam gitulah jadinya...nok, nanti aku masak ko datang makan tau...

Uncle Lee-
wao..thanks for coming to my blog..
shy shy i lah uncle lee...simple cooking actually..:)
Next n3 i try buat sambal belacan ok..

Liza berkata...

rajinnyer masak, bila nak buat makan2

daela berkata...

kak liza-
hahahhaa...rajin sikit2 je..
awww...bila2 akk sudi..:)

atty's berkata...

rajinnya daela masak..
laksa pun feveret kty jugak tau..huhuhuh