For More Info Click Here..

Iklan Berbayar

Isnin, 1 Ogos 2011

::Syok nya memancing..::

Hai...Assalammualaikum..
Hari ini 1 Ramadhan kan?
Korang puasa tak hari ni..?
Apalah aku nikan, tanya soalan tak hagak hagak..
Ok, minggu lepas aku pergi memancing bersama saudara mara aku.
OMG, this my first time berjemur , berhujan...menemani Abam & yang lain lain.
Korang mesti sedang merekod ubi ketika aku otw pergi kepulau carey kan..?
Sebab, uncle aku advice..kena gerak awal dari rumah.
Kalau lambat lambat nanti port kena ambil dengan kawan kawan  uncle aku kan..

Muka muka nelayan darat.
He...masa ni kan..arround 9.00am.
Muka masing masing tengah happy.
Happy sebab baru lepas makan roti canai & nasi lemak.
Yang dibelanja oleh my untie.
Dorang melepak sambil mengikat perambut.
Eh..aku pun main bedal jer masa menaip ni tau..
Nanti kalau salah info, aku betulkan balik ea..
Uncle aku yang pakai baju hitam tu kan..
Hampir tiap tiap minggu pergi memancing.
AKu pun pelik.
Dulu masa aku ngan abam PJJ, abam pun gila memangcing ikan.
Nasib memancing ikan jer jadi kegilaan..
Kalau pancing orang...grrrrr!!!!kannnnnn...?

Uncle aku ni sampai kemana mana tah dia memancing.
Dari cokelat kulitnya...now sampai rentong.
Phantom Bank pun dia dah sampai.
Sampan, air laut, air tawar..semua dia redah.
Barang barang memancing pun banyak..

Ha..pitam kan bila tengok harga kat board ni.
Tapi untuk pemancing, hermm...sebelah mata jer dorang pandang.
Dah balik rumah kang..baru teringat sayang duit.
Menyampah.

"Hallo, nak ikut uncle pergi pulau carey tak esok?"

"ermm...orang ngan Abam nak balik kampung ikut mak.."

"Owh..kalau macam tu, lain kali jer lah ikut uncle ye.."

Terus aku capai towel sebab nak mandi kan..maklumlah..esok nak balik kampung.

Sambil mandi fikir fikir la pulak...
HAri tu, aku nak ikut dorang memancing, tapi salah timing.
Ni, dah boleh pergi..nak balik kg la pulakan..?
Abam dah tak keruan ajak aku pergi memancing..
AKu tak kisah sebenarnya.
Aku kan lalang.Orang suruh kesana..Aku pergi..
Orang suruh kesini..aku pergi...
Tapi tengok juga lah time nya kan?
Kalau ok...boleh say ON.
Aku return call uncle aku.
Cakap esok aku ngan Abam IN.
Uncle aku gelak besar.huh..
Keji betul.Terjebak aku.
Sebenarnya, aku teringin sangat nak pergi memancing.
Opss..teman abam memancing.
Nak gak tengok macam mana keadaannya.
Menelentang ke..?Baring ke kan..?

Lepas jer pintu kolam dibuka...
wah wah...Sepupu Aku abin terus strike seekor ikan jenahak.
3.5kg macam tulah beratnya.
Dia & ikan bertarung.
Korang tengok jerlah badan si Abin ni.
Kurus.
Dah nak masuk kolam budak ni aku tengok..
Tapi dia cekal ok.
2 minggu lepas dorang pergi Abin dapat ikan hampir 5 kg.
Ohya...lupa nak bagi tahu,
Kat situ ikan semua size XL ya..
tu sebab mahal berdentum harga nya..grrrr..
Aku & ikan uncle aku.
Abam sempat layan feel memancing jer la.
Ikan abam terlucut dari mata pancing.
Kesian abam.Mengentoi kat kolam baru kan..?
Size pun arround 3.4-5 kg.

Jujur nak katakan...
Aku tak makan ikan sungai & ikan kolam.
Lantaklah korang kata sedap atau tak.
Ikan yang aku pegang tu, uncle aku suruh bawak balik rumah mak.
Biar lah mak yang masak.
Sebab, aku tak reti nak siang ikan besar godang.
Kang hancur ikan tu aku kerjakan..
Maka..terhasillah kepala ikan asam pedas & ekor ikan 3 rasa.

Aku makan kuah nya aja.
Itupun masih teringat sewaktu ikan tu kena pancing.
Haii..teruk betul perangai aku ni.
Umpan ikan jenahak ni, adalah udang segar.
Or ikan tamban yang hidup.
Sorry, ikan size XL memang demand.
Nak makan yang fresh jer.
Kalau yang mati umpannya..
Kirim salam lah ikan nak makan.
Berpeluh ketiak pun ikan tak heran.

Tapi..itukan rezeki...
Kalau ditakdirkan hari tu bukan rezeki Abam,
Berpuluh kali pusing kolam pun masih tak mahu ikan mematuk.
Kalau dah rezeki pakcik sebelah kitorang ni,
Senyap senyap dia dapat 3 ekor ikan Kerapu.
Huaa...gila la wei..ikan kerapu susah nak dapat.


Kolam itu juga menawarkan rm500 untuk seekor ikan kerapu Naga.
Ikan ini beratnya memcecah 30kg seekor.
Wow...lumayan kan..?
Tapi, bak kata uncle aku..Ya amat susah nak dapatkannya...

eh..ok...dah petang dah ni..
Aku sudah nak bersiap siap pulang awal di bulan puasa ni..
Babai semua...selamat berbuka puasa..:)

Sent from my iPhone.

Tiada ulasan: