For More Info Click Here..

Iklan Berbayar

Selasa, 28 Ogos 2012

Raya 2012 # Project membakar buloh berisi pulut sehingga bertukar menjadi lemang..



Haaaa......akhirnya siap juga isi pulut dalam lemang dan ready untuk dibakar.
Gambar ni memang kelentong korang lah.
Lemang ni dah siap pusing pusing.
Tak kuasa aku asyik nak ambik gambar jer.
Kang mak aku hentuk aku dengan batang lemang pulak.
kekekeekekekeke...
Disebabkan lemang ni buat sendiri kan..?
Korang tengoklah sendiri.
Pendek panjang tegolek telanjang...eh.
Abah aku cakapkan...tak per..panjang pendek pun buloh tu.
Bukan nak berniaga pon kan???
Aku memang tak hingin nak sentuh sentuh atau menyebok bila dorang bakar lemang.
Sebab aku malassssss.....bukan sebab apanyerpunoii


Sebelum abam yang amik alih tugas jadi jaga ni kan..
Dia membuta kat atas pangkin.
Elok api membuak buak panas kan...dia relax jer tido berdekatan dengan tempat bakar lemang nih.
Dua tiga kali gak aku suruh dia beralih tempat.
Manalah tahu kan..dia pusing pusing lepas tu terjunam kat dalam api..
woahhh..tak jadi lemang wehhhh..
Bila aku cakap nak bakar lemang kan...terus laju jer bangun.
Haaa...tulah...curi tulang.orang lain busy buat keje...dia tidooo...hehe

 Bila tengok gambar sekarang ni kan...
Barulah perasaan nak makan lemang sekarang ni membuak buak.
Raya hari tu...aku cuit sikit jer.
Entah...perasaan nak makan pulut tu....ada.
Tapi tak berselera.
Aku makan ketupat nona segera.
Lepas tu sepupu aku buat kuah kacang kerang.
Aku makan cicah ketupat dengan kuah kacang tu pun tak banyak.
Sebab aku risau muka naik jerawat.
Dah la jerawat kat muka aku ni degil. keras kepala.
Tumbuh sebiji jer.
Sekali sekala pulak tu.
Tapi....nak hilang amik masa 2-3 minggu.
Nasib baik lepas tu terus hilang tanpa meninggalkan kesan kan..
Tu sebab aku biarkan jer lah...baik lah kau sendiri wahai jerawat..

Abam kalau bab bab lemang ke...ketupat daun palas ke..
pulut kuning ke...semua tolak tepi.
Semua tak makan.
Last choice baru makan katanya.


Masa ni dah nak mahgrib.
Dah boleh bergerak secara aktif.
Sebab sekejap lagi dah nak berbuka puasa..
Hah...melompat yer...siap lah abam nanti...
Malam sikit nak dera memasak lagi...
Masak apa?
Argghhhh...nantilah aku update blog.
Citer sekarang x best pulakkk...

3 ulasan:

Cik Rose berkata...

bestnya buat lemang sendiri...

Matjoe berkata...

mmg jeles dgn org pandai buat lemang. tp tu la biasa dpt free time raya pertama, kalau boleh nak makan selalu, tpi masuk raya kedua, yg dpt raya pertama aritu dah nk basi.

daela berkata...

Ros_reeza : Akk tolong kacau dorang jer...

Matjoe: Selalu abah yang guide anak anaknya...makna kata..abah jugaklah yang buat lemang sebenarnya..